aikopaiko

Alla inlägg under februari 2010

Av Emy Hellsten - 9 februari 2010 19:08

Nu kan man med gott samvete sätta sig en stund och skriva några rader om allt som hände den 19 januari 2010.

Det hela började redan på söndagskvällen, den 17 januari, då jag kände de första värkarna sakta komma krypandes, men det var inte så tätt emellan så vi ringde aldrig in.

På måndag morgon kände jag fortfarande av värkarna och dessutom hade slemproppen gått, så då kände jag en stor förhoppning att det kunde sättas igång! Joakim var på jobbet så jag ringde efter honom så han kom hem om det skulle hända något snart. Jag ringde även till förlossningen, men de drog ner min lycka ganska så snabbt när de talade om för mig att även om slemproppen gått så kan det ta upp mot 10 dagar innan det händer något…  Så jag skulle ringa tillbaka när värkarna kom lite tätare.  Mor kom hem hon med för att ta med Aiko om vi skulle åka in under dagen.

Måndagen gick och på natten kände jag hur värkarna blev värre och tätare… sov absolut ingenting den natten!

På tisdagen kom värkarna med 5-6 minuters mellanrum så då ringde vi till förlossningen igen som gav klartecken att vi kunde börja åka in.

Väl där, kl 11, så blev det undersökning och det konstaterades att det var på gång! Jag hade öppnats 4 cm. Då kunde jag äntligen känna att nu kommer vi inte därifrån tomhänta! Vårt barn var snart i famnen… :D

Jag blev erbjuden olika smärtlindringar och ville börja med ett varmt bad. Efter det så låg jag i sängen på rummet och fick akupunktur på benen. Har ingen aning om det hjälpte med mina värkar men nu är det testat i alla fall :P Sen var det bara lustgas som gällde för hela slanten! Den var mina bästa vän under förlossningen. Värken bara domnade bort vilket var väldigt befriande… Krystvärkarna började kl 17:58 och vår Aron kom ut kl 18:14! En helt underbar känsla som är obeskrivbar!  

Här är Aron precis nyfödd och hungrig ;)

 


Trött efter en ganska utdragen förlossning... men allt sånt suddas ut rätt fort när man har belöningen i famnen ;)


Redan ett par timmar efteråt så sög han på sin tumme :) Något han säkert gjorde mycket i magen när man inte såg.


Kläder och mössa kom på efter väg- och mätning...

 


...3580 g och 53 cm! Stora killen :)


I korridoren inne på förlossningsavdelningen hängde det en stor tavla med datum och rosa + blåa nålar på. Där fick man sätta dit en nål på det datumet man fick en pojke eller flicka, vilket vi med glädje gjorde :D


19 januari- en blå fin nål bland de rosa :)


Lite mysbilder på Aron och oss under tiden vi var där.

 


 


Vi sov över till torsdagen 21/1 och här ska vi åka hemåt.

   


Äntligen hemma med Aron!

    


Detta var storyn om när Aron kom till världen.

Hinner inte skriva så mkt mer, men kommer tillbaka med mer om Arons första tid med oss hemma ;)


Älskar mina 3 killar här hemma! Mkt kärlek till dem... :)                       

Ovido - Quiz & Flashcards